دانلود کتاب و حل المسائل دانشگاهی

دانلود پروژه - پایان نامه - مقاله- گزارش کارآموزی-جزوه- کتاب-فایل های شبیه سازی

دانلود کتاب و حل المسائل دانشگاهی

دانلود پروژه - پایان نامه - مقاله- گزارش کارآموزی-جزوه- کتاب-فایل های شبیه سازی

شبیه سازی ژنراتور سنکرون با القای متقابل نامساوی رتور و استاتور

شبیه سازی ژنراتور سنکرون با القای متقابل نامساوی رتور و استاتور

این پروژه دارای پاورپوینت ارائه + توضیحات شبیه سازی + فایل شبیه سازی شده در نرم افزار متلب + مقالات استفاده شده می باشد.

ماشین سنکرون، ماشینی دو تحریکه است که سیم پیچ تحریک آن از منبع dc و سیم پیچ آرمیچر آن از منبع ac تغذیه می شود.

این ماشین ها به طور وسیع برای تولید توان الکتریکی و به منزله ی محرکه های الکتریکی بکار می روند.

استاتور متشکل از یک هسته ی فرومغناطیس مورق با شیارهایی در داخل آن، سیم بندی سه فاز گسترده که در بدنه ی آن قرار گرفته، بدنه ی خارجی و بلبرینگ های شفت روتور می باشد.

کلاف های سیم بندی استاتور به طور مساوی روی زوج قطب ها توزیع شده اند و محورهای فازها نسبت به هم ۱۲۰ درجه ی الکتریکی فاصله دارند.

شبیه سازی ژنراتور سنکرون با القای متقابل نامساوی رتور و استاتور

از ساختار قطب برجسته بیشتر در کاربردهای سرعت پایین استفاده می گردد.

این ماشین ها اغلب در ژنراتور های آبی برای تطابق با عملکرد سرعت پایین توربین آبی بکار می روند که به همین دلیل مولد سنکرون قطب برجسته را هیدرو ژنراتور (مولد برق آبی ) می نامند.

ساختار روتور استوانه ای برای کاربرد های سرعت بالا مناسب است چون می تواند در مقابل تنش های مکانیکی ناشی از نیروهای گریز از مرکز ایستادگی کند.

این نوع مولدها بیشتر در نیروگاه های بخاری به منظور تطابق با عملکرد سرعت بالای توربین های بخار بکار می روند.

اولین ژنراتور سنکرون سه فاز در سال ۱۸۸۷ ساخته شد، که توانی در حدود ۲٫۸ کیلو وات را در سرعت ۹۶۰ دور بر دقیقه تأمین می کرد.

این ماشین دارای آرمیچر سه فاز ثابت و رتور سیم پیچی شده بود و برای تأمین بارهای محلی مورد استفاده قرار می گرفت.

 

شبیه سازی ژنراتور سنکرون با القای متقابل نامساوی رتور و استاتور

در آغاز ژنراتورهای سنکرون برای اتصال به توربین های آبی طراحی می شدند، اما بعد از ساخت توربین های بخار قدرتمند نیاز به توربو ژنراتورها با سرعت بالا احساس می شد.

با پیشرفت تکنولوژی و ساخت سیستم های عایقی پیشرفته، امروزه ژنراتورهایی با قدرت های بالا در صنعت بکار می روند و انتظار می رود در آینده ژنراتورهای ظرفیت بالاتر در حجم کمتر قابل دسترسی باشند.

قسمتی از نتایج و شبیه سازی

 

شبیه سازی ژنراتور القایی دو تغذیه ای با استفاده از تکنیک ویولت

شبیه سازی ژنراتور القایی دو تغذیه ای با استفاده از تکنیک ویولت

Doubly FedInduction Generator Analysis Through Wavelet Technique

این پروژه دارای پاورپوینت ارائه + توضیحات شبیه سازی + فایل شبیه سازی شده در نرم افزار متلب + مقالات استفاده شده می باشد.

مدلسازی ژنراتور القایی دوتغذیه ای

۱- آرایش و اصول     ۲- معادلات اصلی جهت مدل سازی

آنالیز ویولت

تبدیل ویولت گسسته (DWT)

تبدیل ویولت پیوسته (CWT)

اسکالوگرام (مقیاس سنج)

شبیه سازی

 

نتایج شبیه سازی

در بسیاری از مزارع بادی، از ژنراتور القایی دو تغذیه ای (DFIG) استفاده میشود.اهمیت تبدیل ویولت حالات گذرای موجود در سیگنالهای متغیر با زمان، دقیقتر و بهتر نظارت میگردند.

در تبدیل ویولت با بکارگیری پنجره های بزرگ در فرکانسهای پایین و پنجره های کوچک در فرکانسهای بالا، میتوان بطور همزمان اطلاعات زمان و فرکانس را بدست آورد.

شبیه سازی ژنراتور القایی دو تغذیه ای با استفاده از تکنیک ویولت

۱- توربین سرعت ثابت

فقط یک سرعت بهینه وجود دارد.

توربین اغلب در سرعت بهینه کار نمیکند.

بطور معمول ماکزیمم توان از باد گرفته نمیشود.

ژنراتور بطور مستقیم به شبکه متصل میشود

۲- توربین سرعت متغیر

قابلیت کنترل سرعت وجود دارد.

توربین نزدیک نقطه بهینه خود کار میکند.

سرعت توربین بعنوان تابعی از سرعت باد برای ماکزیمم کردن توان خروجی تنظیم میگردد.

ژنراتور بطور مستقیم به شبکه متصل  نمی شود.

شبیه سازی ژنراتور القایی دو تغذیه ای با استفاده از تکنیک ویولت

Doubly Fed Induction Generator (DFIG)

ماشین القایی رتورسیم پیچی شده که نیاز به تحریک هم در ترمینالهای رتور و هم در استاتور دارد. مجهز به نوع توربین سرعت متغیر میباشد.

 

مسئله تغییرپذیری سرعت، با انتقال جهتدار توان رتور (توان لغزشی) توسط مبدلهای PWM برطرف شده است.این ژنراتورها قادر هستند حتی در صورت تغییر سرعت رتور، در استاتور ولتاژی با فرکانس ثابت تولید کنند.

در سرعت زیرسنکرون، استاتور DFIG توان تولیدی خود را به شبکه تغذیه نموده و مقداری از آن از طریق مبدل، صرف تغذیه توان رتور، Pr، میشود.

در سرعت فوق سنکرون، استاتور DFIG تمامی توان تولیدی خود را به شبکه تغذیه نموده و توان تولیدی رتور، Pr، نیز بوسیله مبدل از جانب رتور به شبکه تغذیه میگردد.

مبدل طرف رتور Crotor و مبدل طرف شبکه Cgrid نام دارد. Crotor جهت تنظیم ولتاژ DC استفاده گردیده و امکان تولید یا جذب توان راکتیو را فراهم مینماید.

Cgrid جهت تنظیم ولتاژ DC استفاده گردیده و امکان تولید یا جذب توان راکتیو را فراهم مینماید.

قسمتی از شبیه سازی و نتایج

 

دانلود شبیه سازی اثرات اشباع در موتور القایی سه فاز

دانلود شبیه سازی اثرات اشباع در موتور القایی سه فاز

Accurate Modeling of the Three Phase Induction Motor Including Saturation Effects

این پروژه دارای پاورپوینت ارائه + توضیحات شبیه سازی + فایل شبیه سازی شده در نرم افزار متلب + مقالات استفاده شده می باشد.

ماشین القایی:

ماشین القایی در دامنه وسیعی از کاربردها به عنوان یک وسیله تبدیل توان الکتریکی به کار مکانیکی استفاده می شوند.آنها بدون شک اسب کار در صنعت هستند.

محرکه های پمپ، آسیاب، بالابر نمونه هایی از کاربرد موتور القایی چند فاز بزرگ هستند.در توان های کم از سرو موتورهای دو فاز بطور وسیعی در سیستمهای کنترل موقعیت استفاده می شود.

استفاده از این نوع موتور در کاربردهای ترکشن نظیر لوکوموتیوها ، که در آن به موتور ترکشن آسنکرون معروف است ، روز به روز در حال افزایش است .

دانلود شبیه سازی اثرات اشباع در موتور القایی سه فاز

موتورهای تکفاز به میزان وسیعی در مصارف خانگی نظیر ابزارهای دستی و وسایل آشپزخانه به کار میروند.

برای مثال در میان موتورهای تک فاز موتور یونیورسال که در وسایل خانگی مثل جارو برقی  وچرخ گوشت کاربرد دارند از گشتاور و سرعت بالایی برخوردار هستند.

دانلود شبیه سازی اثرات اشباع در موتور القایی سه فاز

اساس کار موتور القایی سه فاز:

با یک آهنربای نعلی شکل و یک قطعه آلومینیومی می توان مجموعه ای با محور مشترک ساخت . چنانچه آهنربا حول محور مشترک با سرعت کافی به حرکت در آید ، قطعه آلومینیومی شروع به چرخیدن در جهت آهنربا خواهد کرد .

این مجموعه ساده نشان دهنده اساس کار موتور القایی است .

زیرا با قطع خطوط میدان مغناطیسی آهنربا توسط قطعه آلومینیومی ، در آن جریان القا شده و این جریان القایی نیز به نوبه خود یک میدان مغناطیسی به وجود می آورد که از تاثیر متقابل آن با میدان آهنربا گشتاوری ایجاد شده قطعه آلومینیومی شروع به حرکت خواهد کرد .

سرعت حرکت قطعه آلومینیومی الزاما کمتر از سرعت حرکت آهنربا خواهد بود تا امکان قطع خطوط میدان توسط آن باشد .

قسمتی از شبیه سازی و نتایج

 

دانلود شبیه سازی موتور سنکرون آهنربای دائم

دانلود شبیه سازی موتور سنکرون آهنربای دائم

این پروژه دارای پاورپوینت ارائه + توضیحات شبیه سازی + فایل شبیه سازی شده در نرم افزار متلب + مقالات استفاده شده می باشد.

دانلود شبیه سازی موتور سنکرون آهنربای دائم با افزایش گشتاور راه اندازی و کاهش تلفات

موتور سنکرون (به انگلیسی: Synchronous motor) دسته‌ای از موتورهای الکتریکی برق متناوب(AC) هستند که روتور (قسمت دوار) در آن‌ها با سرعت ثابتی می‌چرخد. در واقع این سرعت ثابت همان سرعت میدان مغناطیسی دوار حاصل از نوسان برق متناوب در استاتور است.

 

موتور های سنکرون دارای اهنربا های الکتریکی (اغلب چند فازی) AC در استاتور(قسمت ثابت) خود هستند.

توسط  یک میدان مغناطیسی در استاتور ایجاد میشود که تحت تاثیر نوسانات جریان متناوب در استاتور دوران میکند.

روتور به صورت یک آهنربای دائمی یا الکتریکی ، همراه با گردش میدان مغناطیسی استاتور و هم سرعت با آن و با سرعت ثابت به حرکت در میاید.

منظور از سرعت ثابت آن است که در صورت تغییر میزان بار مکانیکی روی شفت سرعت موتور تغییر نخواهد کرد و اگر بخواهیم سرعت موتور را تغییر دهیم می‌بایست فرکانس تغذیهٔ آن را تغییر دهیم.

روش دیگر برای تعیین سرعت چرخش روتور، تغییر تعداد قطب هاست. البته تعداد قطب‌ها جزو ویژگی‌های ذاتی موتور بوده و در زمان ساخت با توجه به نوع سیم پیچی استاتور مشخص می‌شود.

 

دانلود شبیه سازی موتور سنکرون آهنربای دائم

انواع موتور سنکرون :

۱- روتور استوانه ای

۲- آهنربای دائم

۳- رلوکتانسی

۴- قطب برجسته

مزایای موتور سنکرون :

۱- این موتور دارای ضریب قدرت مناسب و قابل تنظیم است.

۲- بازده عالی دارد.

۳- در مقابل نوسان ولتاژ حساسیت ندارد.

۴- امکان بکار بردن آن به طور مستقیم با ولتاژ زیاد وجود دارد.

۵- با تحریک مناسب هیچگونه قدرت راکتیو مصرف نمیکند و فقط قدرت اکتیو مناسب می گیرد.بنابراین از این موتور میتوان به عنوان مولد قدرت راکتیو برای تنظیم ضریب قدرت استفاده کرد.

دانلود شبیه سازی موتور سنکرون آهنربای دائم

معایب موتور سنکرون :

۱- یک وسیله راه اندازی اولیه که موتور کمکی و غیره می باشد احتیاج دارد.

۲- علاوه بر جریان متناوب برای سیم پیچ استاتور ، جریان دائم برای قطبهای آن هم مورد احتیاج است در نتیجه قیمت ماشین را نسبت به مشابه خود بالا میبرد.

۳- سرعت آن ثابت است.

۴- نداشتن تحمل اضافه بار ( در صورتیکه خیلی زیادتر از حد مجاز به آن بار دهند میایستد و نیاز به راه اندازی مجدد دارد.

انواع روتورهای موتور سنکرون مغناطیس دائم

۱- رتور با مغناطیس سطحی

۲- روتور با مغناطیسی داخلی

 

قسمتی از شبیه سازی و نتایج

 

شبیه سازی راه اندازی نرم موتور القایی با استفاده از روش کنترل گشتاور

شبیه سازی راه اندازی نرم موتور القایی با استفاده از روش کنترل گشتاور

این پروژه دارای پاورپوینت ارائه + توضیحات شبیه سازی + فایل شبیه سازی شده در نرم افزار متلب + مقالات استفاده شده می باشد.

Soft Starting of Induction Motor With Torque Control

این مقاله روش ساده ای را که بر مبنای تخمین شار استاتور برای کنترل گشتاور الکترومغناطیسی موتورهای القایی در زمان راه اندازی است را بیان می کند.

کاربرد روش کنترل گشتاور در جاهایی است که می خواهیم منحنی گشتاور در مدت زمان استارت یا استوپ ثابت نگه داشته شود.

راه اندازی موتورهای AC بوسیله نیمه رساناها رو به افزایش است و این راه اندازها در حال جایگزین شدن با روش های راه اندازی  مرسوم هستند.

زیرا این راه اندازهای نرم توانایی کاهش جریان راه اندازی را دارند. تریستور اساس راه اندازهای نرم می باشد که ارزان،ساده،قابل اطمینان،و نیز فضای کمی را اشغال می کند.

بنابراین استفاده از آن راه حل مناسبی برای برطرف کردن مشکلات راه اندازی موتور القایی  می باشد.

شبیه سازی راه اندازی نرم موتور القایی با استفاده از روش کنترل گشتاور

انواع روشهای راه اندازی:

۱- راه اندازی با مقاومت یا راکتور در استاتور

۲- راه اندازی با اتوترانسفورماتور

۳- راه اندازی ستاره-مثلث

۴- اضافه کردن مقاومت به روتور

۵- روش های راه اندازی نرم

شبیه سازی راه اندازی نرم موتور القایی با استفاده از روش کنترل گشتاور

امروزه لزوم استفاده از راه اندازهای نرم بیشتر احساس می شود.در زیر به ۳ روش راه اندازی نرم اشاره می کنیم و در ادامه به بررسی این روشها می پردازیم.

الف) روش شیب-ولتاژ

ب) روش کنترل جریان

ج) روش کنترل گشتاور

در این مقاله از روش کنترل گشتاور استفاده شده است که بوسیله آن ضربات گشتاور الکترومغناطیسی محدود شده و جریان خط نیز تقریبا ثابت نگه داشته می شود.

این روش اجازه می دهد که گشتاور کنترل شود و ثابت باشد،یا حتی در زمان راه اندازی و یا توقف موتور گشتاور مناسب را اعمال کرد.

روش پیشنهاد شده علاوه بر مفید بودن در کنترل جریان،اجازه می دهد که ضربات گشتاور و شتاب در انتهای راه اندازی موتور مشخص باشد.

قسمتی از شبیه سازی و نتایج