دانلود کتاب و حل المسائل دانشگاهی

دانلود پروژه - پایان نامه - مقاله- گزارش کارآموزی-جزوه- کتاب-فایل های شبیه سازی

دانلود کتاب و حل المسائل دانشگاهی

دانلود پروژه - پایان نامه - مقاله- گزارش کارآموزی-جزوه- کتاب-فایل های شبیه سازی

دانلود مدل سازی و شبیه سازی میکروتوربین در متلب

دانلود مدل سازی و شبیه سازی میکروتوربین در متلب

این پروژه دارای پاورپوینت ارائه + توضیحات شبیه سازی + فایل شبیه سازی شده در نرم افزار متلب + مقالات استفاده شده می باشد.

از میان منابع تولید برق ، سیستم های تولیدی میکروتوربینی به دلیل داشتن قابلیت اعتماد و پایداری و کیفیت توان مناسب بسیار مورد توجه قرار گرفته اند .

مدلی که در اینجا بررسی شود ، دارای قسمت هایی مانند کمپرسور ، مبدل حرارتی ، محفظه احتراق و توربین است.

مدل پیشنهادی (MTG) شامل میکروتوربین ، ماشین سنکرون مغناطیس دائم و مدار الکترونیک قدرت برای تولید و تبدیلات AC/DC  است.

سیستم MTG از یک ولتاژ لینک DC به منظور کنترل توان خروجی میکروتوربین به وسیله ی کنترل توزیع هوا و سوخت، استفاده می کند.

توان لینک DC از طریق اینورتر منبع ولتاژ به وسیله ی تکنیک PWM به بار تحویل داده می شود.

میکروتوربین برای مقیاس های ۲۵KW تا ۵۰۰KW مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین می تواند به صورت تنها ، متحرک ، از راه دور و یا متصل به تجهیزات دیگر استفاده شود.

 

دانلود مدل سازی و شبیه سازی میکروتوربین در متلب

سیستم MTG

میکروتوربین

میکروتوربین ها در واقع مدل تکامل شده ی تکنولوژی توربین گازی هستند که اینرسی و اندازه ی آنها کم و سرعت چرخش آنها بالاست.

ظرفیت تولید برق آنها بین ۲۵ تا ۵۰۰ کیلو وات است و سرعت آنها بین ۵۰۰۰۰ و ۹۰۰۰۰ دور بر دقیقه متغیر است.توان تولیدی آنها توسط مدارات الکترونیک قدرت به مصرف کننده انتقال داده می شود .

انواع میکروتوربین

نوع اول : مدل تک محوره ی سرعت بالا که توربین و کمپرسور آن بر روی همان محور نصب شده اند و معمولا در آنها از یک موتور مغناطیس دائم برای تولید برق استفاده می شود.

نوع دوم : این مدل از یک توربین قدرت تک محوره با سرعت متوسط ۳۶۰۰ دور در دقیقه و ژنراتور مرسوم ( معمولا ژنراتور اندوکتانسی یا سنکرون ) متصل به گیربکس استفاده می شود.

 

قسمتی از شبیه سازی و نتایج

 

دانلود شبیه سازی موتور القایی قطب چاکدار

دانلود شبیه سازی موتور القایی قطب چاکدار

این پروژه دارای پاورپوینت ارائه + توضیحات شبیه سازی + فایل شبیه سازی شده در نرم افزار متلب + مقالات استفاده شده می باشد.

فهرست

  • مقدمه
  • اصول کار موتور القایی قطب چاکدار
  • بررسی مدل مداری و آنالیز محاسباتی
  • مزایا و معایب موتور القایی قطب چاکدار
  • کاربرد موتور القایی قطب چاکدار
  • پدیده انشعاب در موتور القایی قطب چاکدار
  • شبیه سازی در نرم افزار Matlab/Simulink
  • نتیجه گیری
  • منابع

 

 

 

دانلود شبیه سازی موتور القایی قطب چاکدار

موتورهای قطب چاکدار از نوع موتور های القایی تکفاز می باشند. نیاز به خازن داﺋم یا راه انداز ندارند.

این موتورها معمولا در توان های بین ۱/۲۵۰ تا ۱/۶ اسب بخار تولید می شوند.

به دلیل وجود چاک در زیر قطب های استاتور، این نام به این موتورها اطلاق می شود.

ساختمان این موتور ها بسیار ساده بوده، استاتور این نوع موتورها از نوع قطب برجسته و روتور آنها قفسه سنجابیست.

علاوه بر سیم پیچ اصلی استاتور دارای سیم پیچ دیگری معمولا از جنس مس هستند، که به دور چاک استاتور با تعداد دور کم پیچیده می شود و به عنوان سیم پیچ چاک ( Shading coil ) شناخته می شود.

کاربرد موتور القایی قطب چاکدار

موتور های یکفاز قطب چاکدار در موارد متنوع مانند پنکه های رو میزی و پمپ آب پمپ کولر و … بکار می روند سرعت چرخش این موتور ها را می توان با جعبه دنده به هر سرعتی حتی کمتر از یک دور در ماه تغییر داد.

بعضی از سازندگان این موتور را به کلاج یا ترمز نیز مجهز می کنند موتور های یکفاز قطب چاکداری وجود دارد که می توان جهت چرخش انها را با کلید تغییر داد موتور های با قطب چاکدار در اندازه های خیلی کوچک تقریبا از   ۲۵۰/۱ تا  ۶/۱ اسب بخار ساخته می شود.

این موتورها ساختمانی ساده داشته از نظر قیمت ارزان و فوق العاده مقاوم و قابل اطمینان می باشند و نیاز به کلکتور و کلید گریز ار مرکز و جاروبک ندارند موتور های قطب چاکدار ویژگی های بسیار مثبتی دارند.

موتورهای القایی قطب چاکدار اغلب در دستگاه‌ هایی بکار می‌رود که گشتاور پایین نیاز دارند، نظیر پنکه‌های برقی، پمپ کولر های آبی، تندپزها (اجاقهای ماکروویو)، ماشین های لباسشویی ،ابمیوه گیری ها، دمنده های خانگی (سشوار) و دیگر لوازم خانگی کوچک

پدیده انشعاب در موتور القایی قطب چاکدار

عمده ترین پارامتر هایی که در موتور های القایی سبب ایجاد رفتار غیرخطی می شوند، عبارت اند از:

۱- تغییر نسبت اصطکاک به اینرسی موتور

۲- تغییر ولتاژ ورودی

۳- تغییر مقاومت سیم پیچ استاتور

قسمتی از شبیه سازی و نتایج

afdi shcd l,j,v rxf ]h;nhv

 

دانلود شبیه سازی مبدل ماتریسی برای موتور القایی دوفاز

دانلود شبیه سازی مبدل ماتریسی برای موتور القایی دوفاز

Matrix converter for two-phase induction Motor

این پروژه دارای پاورپوینت ارائه + توضیحات شبیه سازی + فایل شبیه سازی شده در نرم افزار متلب + مقالات استفاده شده می باشد.

ماشین های الکتریکی بزرگ اعم از DC و AC عمدتا برای تبدیل انرژی پیوسته مورد استفاده قرار می گیرند اما در برخی از کاربرد های خاص به تبدیل انرژی پیوسته نیاز نیست فی المثل می توان از حرکت بازو های  آدم اهنی نام برد .

در این کاربرد هدف تغییر مکان بازو از وضعیتی خاص به وضعیت دیگر در کاربرد هایی که تبدیل انرژی پیوسته مد نظر نباشد از ماشین های مخصوص که عمدتا در حالت موتوری مورد بهره برداری قرار میگیرند استفاده می شود.

اصول مربوط به این ماشین ها شبیه ماشین های الکتریکی عادی است اما نحوه ساخت,طراحی و بهره برداری از انها با ماشین های عادی فرق دارد در این پست با سرو موتور که یکی از ماشین های مخصوص است آشنا می شویم.

دانلود شبیه سازی مبدل ماتریسی برای موتور القایی دوفاز

سرو موتور که گاهی به نام موتور کنترل از آن  یاد می شود طوری طراحی و ساخت می شود که بتوان از آنها در سیستم های کنترل و فیدبک استفاده نمود توان اسمی این موتور ها بین چند دهم وات تا چند صد وات می باشد.

پاسخ سرعت این موتور ها بسیار زیاد است و لذا باید اینرسی(لختی) آنها کم باشد.در نتیجه قطر این ماشین ها کم ولی طول انها نسبتا زیاد است از این موتور ها در سیستم های رادار, آدم آهنی ,کامپیوتر و ماشین های افزار استفاده می شود.

سرو موتور ها بر دو نوع اند

۱-سرو موتور های DC

۲- سرو موتور های AC

 

 

 

دانلود شبیه سازی مبدل ماتریسی برای موتور القایی دوفاز

سرو موتور های DC:

سرو موتور های DC در حقیقت یک موتور DC  با تحریک جداگانه یا موتور  DC  با قطب های آهن ربای دائم است .اصول اصلی عملکرد این سرو موتور شبیه موتور های DC  معمولی است .

سرو موتور های  DC عمدتا توسط ولتاژ آرمیچر کنترل میشوند آرمیچر در این موتور ها طوری طراحی می شود که دارای مقاومت زیاد باشد لذا مشخصه های گشتاور-سرعت این موتور ها خطی بوده و شیب منفی نسبتا زیادی دارند.

باید دانشت در ماشین های DC نیرو محرکه مغناطیسی (MMF) آرمیچر و mmf مدار تحریک متعامداند.لذا تغییرات پله ای در ولتاژ آرمیچر (جریان ) باعث می گردد در موقعیت یا سرعت رتور تغییر سریع حاصل شود.

سروموتور های AC:

توان اسمی سرو موتور های DC از چند وات تا چند صد وات می باشد.در حقیقت سرو موتور های اسمی بالا از نوع DC هستند امروزه در توان های کم از سرو موتور های AC   استفاده می شود.

سرو موتور های AC جون سخت بوده و اینرسی (لختی) آنها نیز کم است اما باید متذکر شد که سرو موتور های AC  غیر خطی هستند و مشخصه های گشتاور-سرعت آنها به خوبی و ایده الی سرو موتور های DC نمی باشد.

گفتنی است که گشتاور سرو موتور های AC  از گشتاور سرو موتور های DC با توان مشابه کمتر است .

اکثرا سرو موتور های AC که در سیستم های کنترل مورد استفاده قرار می گیرند از نوع موتور های القایی دو فاز با رتور قفس سنجابی می باشد .شکل شمای سرو موتور قفس سنجابی

قسمتی از شبیه سازی و نتایج

 

شبیه سازی موتور القایی تکفاز با خازن قابل تنظیم در متلب

شبیه سازی موتور القایی تکفاز با خازن قابل تنظیم در متلب

Single-phase induction motor with adjustable capacitor simulation in Matlab

این پروژه دارای پاورپوینت ارائه + توضیحات شبیه سازی + فایل شبیه سازی شده در نرم افزار متلب + مقالات استفاده شده می باشد.

موتور های القایی تکفاز

حتمالا بیشتر از کل انواع موتورها از موتورهای القایی AC تک فاز استفاده می شود.منطقی است که باید موتورهای دارای کمترین گرانی و هزینه نگه داری بیشتر استفاده شود.
موتور القایی AC تک فاز بهترین مصداق این توصیف است.آن طور که از نام آن برمیاید این نوع از موتور تنها یک پیچه (پیچه اصلی) دارد و با یک منبع تغذیه تک فاز کار می کند.
در تمام موتورهای القایی تک فاز روتور از نوع قفس سنجابی است.موتور القایی تک فاز خود راه انداز نیست.
هنگامی که موتور به یک تغذیه تک فاز متصل است پیچه اصلی دارای جریانی متناوب می شود.این جریان متناوب میدان مغناطیسی ای ضربانی تولید می کند.
به سبب القا روتور تحریک می شود.چون میدان مغناطیسی اصلی ضربانی است تورکی که برای چرخش موتور لازم است بوجود نمی آید و سبب ارتعاش روتور و نه چرخش آن می شود.
از این رو موتور القایی تک فاز به دستگاه آغاز گری نیاز داردکه می تواندضربات آغازی را برای چرخش موتور تولید کند.
دستگاه آغاز گر موتورهای القایی تک فاز اساسا پیچه ای اضافی در استاتور است (پیچه کمکی) که در شکل سه نشان داده شده است.
پیچه استارت می تواند دارای خازنهای سری ویا سوئیچ گریز از مرکز باشد.هنگامی که ولتاژ تغذیه برقرار است جریان در پیچه اصلی به سبب مقاومت پیچه اصلی ولتاژتغذیه را افت میدهد.
در همین حین جریان در پیچه استارت بسته به مقاومت دستگاه استارت به افزایش ولتاژ تغذیه تبدیل می شود.
 
فعل و انفعال میان میدانهای مغناطیسی که پیچه اصلی و دستگاه استارت می سازند میدان برایندی میسازند که در جهتی گردش می کند.موتور گردش را در جهت این میدان برایند آغاز میکند.
هنگامی که موتور به ۷۵ درصد دور مجاز خود می رسد یک سوئیچ گریز از مرکز پیچه استارت را از مدار خارج می کند.از این لحظه به بعد موتور تک فاز می تواند تورک کافی را برای ادامه کارکرد خود نگه دارد.
بجز انواع خاص دارای Capacitor start / capacitor run عموماهمه موتورهای تک فاز فقط برای کاربری های بالای ۳/۴ hp استفاده می شوند.
بسته به انواع تکنیکهای استارت موتورهای القایی تک فاز AC در دسته بندی ای وسیع آن گونه که در شکل زیر توصیف شده قرار دارند.
شبیه سازی موتور القایی تکفاز با خازن قابل تنظیم در متلب

ازمزیت های این روش:

۱- حذف کلیدگریز از مرکز

۲- استفاده از یک خازن بجای خازن دائمی و خازن راه انداز

۳- افزایش مقدار موثر خازن دائم به نحوی که در لحظه راه اندازی اثری چندین برابر مقدار واقعی خود می‌گذارد

شبیه سازی موتور القایی تکفاز با خازن قابل تنظیم در متلب

قسمتی از شبیه سازی و نتایج

 

شبیه سازی درایو موتور سنکرون مغناطیس دایم با خطای سنسور جریان

شبیه سازی درایو موتور سنکرون مغناطیس دایم با خطای سنسور جریان

این پروژه دارای پاورپوینت ارائه + توضیحات شبیه سازی + فایل شبیه سازی شده در نرم افزار متلب + مقالات استفاده شده می باشد.

علت افزایش تقاضا برای پایداری سیستم ها ، امکان نگهداری راحتتر آن، ماندگاری محرکه های موتوری سنکرون سیستمهای حساس، مانند سیستمهای خودکار و سیستمهای مورد استفاده در هوافضا، نیروگاه های هسته ای و تاسیسات شیمیایی خطرناک می باشد.

سیستم های کنترل می بایست امکان شناسایی وکنترل تحمل خرابی را داشته باشند تا بتوانند پایداری سیستم کنترل را فراهم کنند.

محرکه های موتوری سنکرون به سنسورهای جریان و سرعت نیاز دارند تا ظرفیت کنترلی کاملی را داشته باشند.

با در نظر گرفتن اهمیت سنسورها در سیستمهای کنترل و نظارت، شناسایی خرابی های سنسورها می بایست یکی از اولین اولویت ها در سیستم مقاوم در برابر خرابی باشد.

 

شبیه سازی درایو موتور سنکرون مغناطیس دایم با خطای سنسور جریان

به این علت که عملکرد خراب یا عدم اتصال این سنسورها خطاهای شدیدی در تخمین زنها ایجاد می کند که معمولا منجر به خاموش شدن درایو توسط سیستم محافظ می شود.

هر چقدر نوع کاربرد سیستم حساس تر باشد، دقت و صحت لازمه آن و به عبارت دیگر قابلیت اطمینان آن باید بالاتر باشد.

در این روش تدابیری به کار می‏روند تا از تولید نقص در حین طراحی و یا ساخت جلوگیری نمایند.

با وجود به کار گیری روش‏های اجتناب از عیب، به دلیل پیچیدگی ذاتی سیستم‏ها و یا در دسترس نبودن مولفه‏ های سخت افزاری بدون نقص، معایب در سیستم‏ها باقی می‏مانند.

هزینه پرسنل نگهداشت و هزینه اختلال و تأخیر در ارائه خدمات نیز قسمتی از هزینه ای است که روش پیشگیری عیب متحمل می‏شود.

شبیه سازی درایو موتور سنکرون مغناطیس دایم با خطای سنسور جریان

دلایل زیادی برای نامناسب بودن این روش وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

۱- تهیه مولفه‏های کامل و بدون عیب هزینه بسیار زیادی لازم دارد

۲- از بین بردن تمامی خطاها تقریبا غیر ممکن است

۳- آزمایش کامل سیستم‏ها تحت شرایط گوناگون کاری پر هزینه است

۴- پیاده سازی اکثر تستها در شبیه سازی باعث عدم تعیین تمامی خطاها می شود

و…..

 

قسمتی از شبیه سازی و نتایج