دانلود کتاب و حل المسائل دانشگاهی

دانلود پروژه - پایان نامه - مقاله- گزارش کارآموزی-جزوه- کتاب-فایل های شبیه سازی

دانلود کتاب و حل المسائل دانشگاهی

دانلود پروژه - پایان نامه - مقاله- گزارش کارآموزی-جزوه- کتاب-فایل های شبیه سازی

دانلود شبیه سازی انواع موتور پله ای Stepper Motor

دانلود شبیه سازی انواع موتور پله ای Stepper Motor

این شبیه سازی به همراه پاورپوینت توضیحات و نحوره عملکرد موتور پله ای برای شما دانشجویان عزیز آماده شده است.

در این پروژه سه موتور موتور پله ای شبیه سازی شده است:

۱- شبیه سازی موتور پله ای رلوکتانس متغیر

۲- شبیه سازی موتور پله ای نوع آهنربای دائم

۳- شبیه سازی موتور پله ای نوع هیبرید


این موتورعموما دارای چهار قطب میباشد که سیم پیچها بر روی این چهار قطب قرار می گیرند و شما با ارسال بیتهای ۰و۱به این سیم پیچها در واقع میدان مغناطیسی ایجاد می کنید که این میدان باعث حرکت رتور مغناطیسی موجود در داخل موتور پله ای می شود.

البته میبایست این سیم پیچها را به توالی ۰ و ۱ کرد و گرنه موتو ر مطابق میل شما نخواهد چرخید یکی از مشخصه های این موتور زاویه حرکت آن می باشد و هر موتوری زاویه حرکتی مخصوص به خودش را دارد.

مثلا اگر موتوری زاویه حرکتش ۷درجه باشد این موتور در هر بار ی که سیم پیچهایش حاوی ولتاژ می شوند ۷ درجه در سمت حرکت عقربه های ساعت یا خلاف جهت آن بسته به اینکه سیم پیچها با چه ترتیبی ولتاژ دار می شوند خو اهد چرخید این ۷ درجه چرخش برای این موتور پله ای نمونه یک پله یا یک step محسوب می شود.

با این تعریف متوجه شدید که یک موتور پله ای در یک دور کامل ممکن است.،۱۰۰تا ۲۰۰ پله کمتر یا بیشتر بسته به نوع موتور خواهد داشت.

شما حتی می توانید یک موتور پله ای را به صورت نیم پله یعنی با نصف زاویه حرکت راه اندازی کنید این موتورها به صورت میکرو پله نیز حرکت می کنند در واقع منظور حرکت خیلی ریز ودقیق است.

 

فهرست:

مقدمه

معرفی ساختار موتور پله ای

نحوه کنترل موتور پله ای

نحوه کنترل ۱ بیتی موتور پله ای

نحوه کنترل ۲ بیتی موتور پله ای

شبیه سازی موتور پله ای رلوکتانس متغیر

شبیه سازی موتور پله ای نوع آهنربای دائم

شبیه سازی موتور پله ای نوع هیبرید

کاربرد موتور پله ای

مزایا و معایب موتور پله ای

شبیه سازی و نتایج موتور پله ای

afdi shcd l,j,v \gi hd

 

دانلود شبیه سازی موتور القایی تکفاز از نوع فاز شکسته

دانلود شبیه سازی موتور القایی تکفاز از نوع فاز شکسته

این پروژه دارای پاورپوینت ارائه + توضیحات شبیه سازی + فایل شبیه سازی شده در نرم افزار متلب + مقالات استفاده شده می باشد.

موتور فاز شکسته موتور القایی تکفازی است که دو سیم پیچی استاتور دارد, سیم پیچی اصلی (M) و سیم پیچی کمکی راه اندازی (A)  همانند شکل زیر :

 

دانلود شبیه سازی موتور القایی تکفاز از نوع فاز شکسته

این دو سیم پیچی در استاتور ۹۰ درجه ی الکتریکی از هم فاصله دارند , و سیم پیچی کمکی به صورتی طراحی شده که در سرعت معینی به وسیله ی کلید گریز از مرکز از مدار خارج می شود .

طرح سیم پیچ کمکی طوری است که نسبت مفاومت به راکتانس آن بیشتر از سیم پیچی اصلی است , به طوری که فاز جریان سیم پیچی کمکی از فاز جریان سیم پیچی اصلی جلوتر است.

معمولا این نسبت  R/X  بزرگتر با استفاده از سیم های نازک تر در سیم پیچی کمکی به وجود می آید .

به کار بردن سیم های نازک تر در سیم پیچی کمکی از این جهت مجاز است که این سیم پیچی تنها در راه اندازی به کار می رود و همیشه حامل جریان نیست .

چون جریان سیم پیچی کمکی نسبت به جریان سیم پیچی اصلی پیشفاز است , میدان مغناطیسی BA قبل از میدان مغناطیسی اصلی BM به ماکزیمم می رسد .

چون ابتدا BA  ماکزیمم می شود و بعد BM , میدان مغناطیسی در جهت پاد ساعتگرد می چرخد .

به عبارت دیگر , سیم پیچی کمکی باعث می شود که یکی از دو میدان مغناطیسی دوار و ناهم جهت استاتور از دیگری بزرگتر شود و گشتاور راه اندازی خالص دیگر صفر نباشد .

در شکل زیر نمودار برش خورده یک موتور فاز شکسته نشان داده شده است.

سیم پیچی اصلی و کمکی را به سادگی می توان دید. کلید گریز از مرکز که هنگام رسیدن موتور به سرعت کار عادی سیم پیچ کمکی را از مدار قطع ( خارج ) می کند نیز در شکل دیده می شود.

قسمتی از شبیه سازی موتور القایی تکفاز از نوع فاز شکسته :

 

دانلود شبیه سازی مدل دینامیکی ماشین القایی دو سوتغذیه DFIM

دانلود شبیه سازی مدل دینامیکی ماشین القایی دو سوتغذیه DFIM

Dynamic modeling of the doubly fed induction machine

این پروژه دارای پاورپوینت ارائه + توضیحات شبیه سازی + فایل شبیه سازی شده در نرم افزار متلب + مقالات استفاده شده می باشد.

 

فهرست :

 

ماشین ها القایی تغذیه دو گانه همان طور که از نام آن ها پیداست احتیاج به دو منبع تغذیه متناوب دارد، در واقع علاوه بر استاتور، رتور این ماشین ها هم تغذیه میشود.

عبارت دو تحریکه عموما در مورد ماشین های به کار می رود که توان از طریق دو سیم پیچ سه فاز به آن تزریق شده یا از آن استخراج می گردد.

بر خلاف آن ماشین های تک تحریکه تنها یک ترمینال برای انتقال توان الکتریکی دارند. ماشین القایی استاندارد و ماشین سنکرون نمونه هایی از ماشین تک تحریکه می باشند.

مزیت ماشین های دوتحریکه بر تک تحریکه ها در کاربردهای سرعت متغییر آنهاست، که نیاز به مبدلی با ولت آمپر نامی کمتری دارند.

دانلود شبیه سازی مدل دینامیکی ماشین القایی دو سوتغذیه DFIM

مبدل ماشین تک تحریکه در کاربرد های سرعت متغییر باید همه  توان اکتیو و راکتیو مورد نیاز را پردازش کند، اما مبدل ماشین دوتحرکه بسته به محدوده مطلوب تغییرات سرعت، مقدار توان کمتری را پردازش می کند.

اگر استاتور و روتور ماشین با استفاده از منابع تغذیه مشابه با فرکانس و توالی فاز یکسان تغذیه شوند، دو میدان دوار در فاصله هوایی با همان سرعت زاویه ای تولید خواهد شد.

اختلاف زاویه بین دو میدان دوار به اختلاف زاویه ای بین دو فاز متشابه رتور و استاتور وابسته است.درحالتی که رتور آزادانه گردش کند می توان از ماشین به عنوان ترانسفورماتور استفاده کرد.

عملکرد ماشین القایی تغذیه دو گانه در حالتی که فرکانس منبع متصل به استاور و رتور متفاوت باشد مانند موتور سنکرون خواهد بود.

قسمتی از شبیه سازی و نتایج بدست آمده :

 

دانلود شبیه سازی موتور ۴ فاز رلوکتانس متغییر

دانلود شبیه سازی یک موتور ۴ فاز رلوکتانس متغییر

این پروژه دارای پاورپوینت ارائه + توضیحات شبیه سازی + فایل شبیه سازی شده در نرم افزار متلب + مقالات استفاده شده می باشد.

موتور رلوکتانسی در قرن  ۱۹ توسعه داده شد اما استفاده کامل از آنها تا زمان ظاهر نیمه هادی یکسوکننده و تکنولوژی سوئیچینگ قدرت ممکن نبود.

در طول دهه ۸۰ علاقه مهندسین کنترل بهVR  موتور جذب شد از آن زمان، چند روش کنترل سرعت به منظور بهبود عملکرد VR موتور شده است، اعم از کنترل غیر خطی به اصطلاح کنترل هوشمند، شده است

موتور رلوکتانسی نوعی موتور سنکرون است که نیازی به میدان DC در رتور ندارد و گشتاور آن ناشی از اختلاف رلوکتانس های طولی و عرضی فاصله هوایی است.

گشتاور تولید شده در این ماشین ها را می توان بوسیله در نظر گرفتن این حقیقت که اندوکتانسهای سیم پیچی استاتور تابعی از موقعیت زاویه ای رتور است، محاسبه نمود.

نوع بسیار کوچک این موتورها تکفاز است و در جاهایی که سرعت دقیق سنکرون مورد نیاز است استفاده می شود ، از جمله این کاربردها می توان به ساعت های الکتریکی و دیگر ابزارهای زمان سنجی اشاره کرد.

علی رغم بزرگ بودن اندازه ، نوع سه فاز این گونه موتورها نیز ، در مقایسه با موتورهای سنکرون هم قدرت خود ، به تدریج جای خود را در صنعت باز کرده است . دلیل این امر عدم نیاز به تحریک DC و نیز حلقه های لغزان و جاروبک است.

ماشین های رلوکتانس متغیر( اغلب به اختصار به صورت VRM) شاید ساده ترین نوع ماشین های الکتریکی باشند. آن ها شامل یک استاتور با سیم پیچهای تحریک و یک رتور مغناطیسی با برجستگی می باشند.

دانلود شبیه سازی یک موتور ۴ فاز رلوکتانس متغییر

فهرست :

۱- مقدمه

۲- تاریخچه موتورهای رلوکتانسی

۳- راه اندازی موتور رلوکتانسی

۴- مدل موتور متغیر رلوکتانسی

۵- مدار الکترومغناطیسی تقریبی

۶- تولید گشتاور در موتورهای VRM

۷- ساختمان موتور VRM

۸- انواع موتور رلوکتانس متغیر

۹- مزایا ومعایب موتورهای رلوکتانس متغییر

۱۰- شبیه ساز

۱۱- نتایج شبیه سازی

۱۲- نتیجه گیری

۱۳- منابع

 

قسمتی از شبیه سازی و نتایج

 

 

شبیه سازی کنترل مد لغزشی تطبیقی و انتگرالی برای موتور خطی رلوکتانس متغییر

شبیه سازی کنترل مد لغزشی تطبیقی و انتگرالی برای موتور خطی رلوکتانس متغییر

Adaptive Sliding Mode and Model Predictive Control of Linear Variable Reluctance Motor

این پروژه دارای پاورپوینت ارائه + توضیحات شبیه سازی + فایل شبیه سازی شده در نرم افزار متلب + مقالات استفاده شده می باشد.

  • تاریخچه موتور خطی القایی به دهه ی ۱۸۴۰ بر می‌گردد. که توسط چارلز ویستون در لندن ارائه گردید ولی بیش از حد ناکارآمد بود.
  • در سال ۱۹۳۵ یک مهندس آلمانی بنام هرمن کمپر توانست یک نمونه عملی را بسازد.
  • در دهه ی ۱۹۴۰، پروفسور لیتویت موفق شد یک نمونه با ابعاد واقعی که کارایی بهتری داشت را تهییه نماید.
  • در دهه ی ۱۹۶۰ میلادی تحقیقات اریک لیتویت بر روی موتورهای خطی منجر به تجدید جذابیت ایده ی مگنت‌های شناور یا همان قطارهای شناور (مگلو) شد.

—امروزه در کاربرد های متنوع صنعتی نیاز به حرکت خطی بیشتراحساس میشود. یک موتور خطی در واقع یک موتور الکتریکی است که استاتورش غیر استوانه شده است تا به جای اینکه یک گشتاور چرخشی تولید کند، یک نیروی خطی در راستای طول استاتور ایجاد کند.

موتورهای خطی جز آن دسته از موتورهایی قرار دارند که مستقیما انرژی الکتریکی  را به انرژی مکانیکی جابجایی تبدیل می نمایند.

 

اصول کار و ساختمان موتورهای خطی

—مشابه انواع ماشین های الکتریکی موتور های خطی نیز از دو قسمت اصلی ساکن و متحرک تشکیل شده اند قسمت متحرک موتورهای خطی اسلایدر و قسمت ساکن آنها استاتور نامیده می شود . اولیه یک موتور خطی از شبکه سه فاز و ثانویه آن نیز یک سیم پیچی صفحه ای با هسته آهنی یا بدون هسته آهنی است.

                                                                  استاتور یکطرفه

                                                               استاتور دوطرفه

 

 

 

شبیه سازی کنترل مد لغزشی تطبیقی و انتگرالی برای موتور خطی رلوکتانس متغییر

—موتورهای خطی را می توان به چهار کلاس زیر تقسیم نمود:

—موتورهای DC

—موتورهای القایی

—موتورهای سنکرون، شامل موتورهای رلوکتانسی و موتورهای استپر

—موتورهای نوسانی

—مزایا:

  • ۱-ساختمان ساده و دقیق
  • ۲-وزن سبک به دلیل بدون هسته بودن
  • ۳-قابل استفاده درمحیط هایی مانند: زیر آب و در خلاء
  • ۴-طول عمر بالا
  • ۵-نگهداری ،تعمیر و تعویض موتورهای خطی راحت تر است.

معایب

  • ۱- قیمت بالا
  • ۲-حجم زیاد موتورهای خطی
  • ۳-تولید بیشترگرمابدلیل اتصال مستقیم قسمت متحرک به بار
  • ۴- فاصله هوایی بزرگ

قسمتی از شبیه سازی و نتایج